سلامت و تغذیه

اسید‌آمین‌های مفید کدامند؟ و  در چه مواد غذایی یافت می شود؟

3637125

بدن انسان به طور طبیعی مقداری، آمینه اسید( essential amino acid ) تولید می کند. اما برخی از آمینه اسید‌های ضروری و مفید برای بدن توسط مواد غذایی در بدن جذب می‌شوند. در این مقاله عدالت، درباره موضاعاتی با عنوان، آمینه اسید چیست؟، آمینه اسید‌های مفید برای بدن کدامند؟ و در چه مواد غذایی وجود دارند؟ را بیان می کنیم.برای پاسخ به این سوألات پیشنهاد می کنم تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

آمینه اسید چیست؟

اسید های آمینه یا آمینه اسید‌ها به مواد آلی متشکل از گروه‌های عاملی، آمینو و کربوکسیلیک اسید گفته می‌شود. به زبان ساده‌تر به به واحد سازنده پروتئین گفته می‌شود. آمینو اسید‌ها نقش مهمی را در بدن ما انسانها ایفا می‌کنند. در واقع، آمینه اسید ها بلوک سازنده پروتئین‌ها را تشکیل می‌دهند. حال که مفهوم آمینه اسید را متوجه شدید بهتر است بدانید که بدن انسان برای رشد و عملکرد بهتر نیاز به ۲۰ نوع آمینه اسید مختلف دارد. آمینه اسید‌‌های ساخته شده توسط بدن ۱۱ نوع هستند که به طور طبیعی بدن به ساخت و تشکیل آن‌ها اقدام می‌کند.

اسید‌آمین‌های مفید کدامند؟ و  در چه مواد غذایی یافت می شود؟
آمینه اسید های ضروری

آمینه اسید ضروری و غیر ضروری چیست؟

همان طور که در بخش قبل به تعداد آمینه اسید هایی که بدن لازم دارد اشاره کردیم. ۱۱ آمینه اسیدی که خود بدن آن را می سازد، را آمینه اسید غیر ضروری می نامند و از ۹ آنزیم دیگر که برای بدن مفید است و از طریق تغذیه فقط در بدن ساخته می ‌شود را آمینه اسید ضروری می‌نامند.

نقش این آمینه‌های ضروری در بدن چیست؟ و کمبود آن چه خطر‌هایی را در پی دارد؟

اسید آمینه‌های ضروری برای بدن را می توان از طریق بسیاری از مواد خوراکی دریافت کرد. در ادامه درباره این ۹ ماده اساسی مورد نیاز بدن را نام برده و چه ویژگی را شامل می‌شود را بیان می کنیم سپس مواد غذایی که این ۹ آمینه را دارد بیان می‌کنیم.

اسید‌آمین‌های مفید کدامند؟ و  در چه مواد غذایی یافت می شود؟
9آمینه اسید ضروری مورد نیاز بدن
  • Histidine ( هیستیدین) :

هیستیدین روند رشد و به ساخت سلول های خونی موجود در بدن کمک می‌کند. این آمین و اسید به ترمیم بافت های خونی در بدن کمک می‌کند. همچنین به تولید گلبول‌های قرمز بدن و عملکرد ایمینی بدن را افزایش می دهد. در نتیجه از بروز بیماری‌های کلیوی، آرتروز و کم خونی جلوگیری می‌کند.

  • لیزین (Lysine) :

این آمینه اسید نقش به سزایی در بدن ایفا می کند و به رشد ماهیچه‌ها، قدرت بخشیدن به استخوان‌ها و در نهایت به ترمیم ز‌خم‌ها و شکستگی‌ها بدن می کند.

مطالب مرتبط :   خاصیت برنج

همچنین، نقش تنظیم کننده هورمون‌ها و ساخت پادتن و آنزیم ها را بر عهده دارد. این اسید آمینه زمانی که ویروس به بدن حمله می کند، دربرابر آن از بدن دفاع می‌کند.علاوه بر این کمبود این ماده باعث ایجاد اضطراب و استرس در فرد می‌شود.

  • ایزولوسین (Isoleucine)

این آمینه به ساخت هورمون در بدن کمک می کند. این آمینه مانند آمینه لیزین نیز به بهبود و ترمیم زخم نیز کمک می‌کند. این آمینه در ساخت انسولین (نقش تنظیم قند خون در بدن را دارد.) نقش مهمی دارد.

معمولا کمبود این آمینه در بدن افراد مسن نسبت به افراد جوان تر بیشتر است و این افراد باید، برای تأمین ایزولوسین در بدن خود با مصرف مواد غذایی که شامل آن است، از کمبود آن جلوگیری کنند.

  • لوسین (Leucine)

این آمینه نیز به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. کمبود این ماده ضروری، باعث احساس خستگی، ریزش مو و خشکی پوست در افراد می‌شود. کسانی که دچار بیماری کم کاری تیروئید هستند، کمبود این آمینه را در بدن خود دارند.

پس بهتر است از مواد غذایی که به تولید این آمینه کمک می‌کند کمک بگیرند.

بیشتر بخوانید: درمان کم کاری تیروئید با آجیل

آمینه اسید

جهت خرید و سفارش آجیل مخلوط اینجا کلیک کنید.

  • تریپتوفان (Tryptophan)

افرادی که دچار اختلال خواب هستند دو هورمون سروتونین و ملاتونین در بدن به درستی و یا به اندازه کافی ترشح نمی‌شود. کسانی که دچار کمبود این دو هورمون‌ هستند یا در طول شبانه روز خواب کافی ندارند و یا از حد نرمال در طول شبانه روز را خواب هستند.

در واقع وقتی انسان خواب کافی و نرمال را تجربه نکند، دچارد بیماری های پوستی، زوال عقل، روان پریشی و اسهال (بیماری های گوارشی خواهد شد.

این آمینه نقش مهمی در تولید این دو هورمون مهم در بدن ایفا می‌کنید

  • والین (Valine)

این آمینه به ذهن و پرورش ماهیچه های بدن کمک می‌کند. حتی برخی از ورزشکاران از این آمینه برای رشد بهتر عضلات خود از این آمینه بیشتر استفاده می کنند.

کمبود این آمینه کارکرد ذهن و بی خوابی را دچار اختلال خواهد کرد.

  • ترئونین (Threonine)

کاربرد این آمینه اسید ضروری در بدن فراوان است. از جمله کمک این آمینه به بدن می توان به :

  1. سوخت و ساز چربی و تناسب اندام
  2. پوست و دندان سالم (کمک به ساخت کلاژن و الاستین)
  3. برطرف کننده اضطراب
  4. ضد افسردگی

می توان اشاره کرد.

  • متیونین (Methionine)

متیونین به‌همراه سیستئین، یکی از اسیدهای آمینه غیرضروری، در سلامت و انعطاف پوست و مو نقش دارد. افزون بر این، می‌تواند به استحکام ناخن‌ها و همچنین جذب مناسب سلنیوم و روی کمک کند.

  • فنیل‌آلانین (Phenylalanine)
مطالب مرتبط :   طرز تهیه چای ماسالا رژیمی

فنیل‌آلانین به کمک بدن شما می‌آید تا از سایر اسیدهای آمینه و همچنین پروتئین‌ها و آنزیم‌ها استفاده کند. بدن شما فنیل‌آلانین را به تیروزین دگرگون می‌کند که برای کارکردهای ویژه‌ی مغز ضروری است.

کمبود فنیل‌آلانین، با اینکه بسیار نادر است، می‌تواند افزایش وزن در کودکان را در پی داشته باشد. همچنین ممکن است در بزرگسالان منجر به اگزما، خستگی و مشکلات حافظه شود.

حال که به مفید بودن این آمینه اسید‌های ضروری در بدن را شناختید بهتر از بدانید که چه مواد غذایی را برای دریافت آن‌ها باید مصرف کنید. در ادامه شما را با این مواد غذایی آشنا می‌کنیم.

منابع مهم آمینه اسیدهای ضروری :

در مجموع منابع غذایی آمین و اسیدها را می توان به دو دسته اصلی تقسیم نمود:

  • منابع گیاهی :

حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه ها، برخی از میوه ها مانند کینوا و چیا

جهت خرید آجیل خشکبار با کیفیت اینجا کلیک کنید.

  • منابع حیوانی:

گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ

جهت اطمینان از دریافت کامل آمین و اسیدهای ضروری توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنیم:

رژیم غذایی متنوعی داشته باشید: طیف وسیعی از غذاهای حاوی پروتئین را از منابع حیوانی و گیاهی در رژیم غذایی خود بگنجانید.

با یک متخصص تغذیه مشورت کنید: یک متخصص تغذیه می‌تواند به شما در برنامه‌ریزی یک رژیم غذایی متعادل که نیازهای خاص شما را برآورده کند، کمک کند.

در صورت نیاز از مکمل‌ها استفاده کنید: اگر در دریافت کافی آمینو اسیدهای ضروری از طریق رژیم غذایی خود مشکل دارید، ممکن است لازم باشد از مکمل‌های آمینو اسید استفاده کنید.

با اطمینان از دریافت کافی آمینو اسیدهای ضروری، می‌توانید به حفظ سلامتی و تناسب اندام خود در تمام طول زندگی کمک کنید.

اسید‌آمین‌های مفید کدامند؟ و  در چه مواد غذایی یافت می شود؟

نتیجه گیری:

۹ آمینو اسید ضروری بلوک‌های سازنده پروتئین‌ها هستند که نقش‌های حیاتی در بدن انسان ایفا می‌کنند. از آنجایی که بدن نمی‌تواند این اسیدهای آمینه را به تنهایی تولید کند، دریافت آنها از طریق رژیم غذایی ضروری است. کمبود هر یک از این اسیدهای آمینه می‌تواند منجر به مشکلات مختلف سلامتی شود.

منابع غذایی آمینو اسیدهای ضروری شامل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها و برخی از سبزیجات است. برای اطمینان از دریافت کافی این اسیدهای آمینه، یک رژیم غذایی متنوع داشته باشید، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و در صورت نیاز از مکمل‌ها استفاده کنید.

با حفظ تعادل ۹ آمینو اسید ضروری در بدن، می‌توانید به حفظ سلامتی و تناسب اندام خود در تمام طول زندگی کمک کنید.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *