سلامت و تغذیه

تأثیر میوه خشک در رژیم غذایی باکیفیت

23d687c8 163e 4211 97ba 68f025fd

تأثیر میوه خشک در رژیم غذایی باکیفیت چگونه عمل می کند؟ در این مقاله به تأثیر مصرف میوه خشک در یک رژیم غذایی باکیفیت اشاره می کنیم. میوه های خشک بر سلامت کلی دستگاه گوارش ، از جمله میکروبیوتای روده، خطر بیماری قلبی عروقی ، دیابت نوع دو، سلامت استخوان و کیفیت رژیم غذایی تدثیر گذار است.

تأثیر میوه خشک در رژیم غذایی باکیفیت

تأثیر میوه خشک در رژیم غذایی باکیفیت

محققان، به مکانیسم های احتمالی دخیل در این فرآیندها پرداخته و بر ترکیب فنوچیمایی میوه های خشک و در دسترس زیستی و دسترسی آنها تأکید کرده اند.

میوه های خشک به دلیل داشتن فیبر بالا و خاصیت آنتی اکسیدانی، فواید سلامتی متعددی دارند. علاوه بر این، آنها ماندگاری بالایی دارند که باعث می شود جایگزین مناسبی برای میوه های تازه باشند. میوه های خشک حاوی چندین ترکیب بیواکتیو هستند که به طور کلی به عنوان فنوچیمیکال طبقه بندی می شوند، از جمله فنولیک ها، کاروتنوئیدها، استیلبن ها، کلکون ها/دی هیدروکلکون ها، فیتواستروژن ها و فلاونوئیدها می توان اشاره کرد.

همچنین،تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف میوه های خشک با ترکیب و عملکرد میکروبیوتای روده مرتبط است. میکروبیوتای روده به سلامت متابولیک کمک می کند؛ بنابراین، شناسایی استراتژی های غذایی که از طریق اصلاح جمعیت میکروبی روده، سلامت متابولیک را تقویت می کنند، باید در اولویت قرار گیرد.

علاوه بر این، نیاز به ارزیابی عمیق فعالیت بیولوژیکی ترکیبات بیواکتیو موجود در میوه های خشک و دسترسی زیستی و قابلیت دسترسی زیستی آنها وجود دارد.

در این بررسی روایتی حاضر، محققان برای بهبود ارتباط با موضوعات روز، جستجوی منابع خود را به مقالات منتشر شده از سال ۲۰۰۰ به بعد محدود کردند. آنها عمدتا روی هفت موضوع از جمله ترکیب فنوچیمایی میوه های خشک پرمصرف، مقاله جمع آوری کرده اند.

با این حال، آنها مقالات منتخب را برای گردآوری شواهد از مطالعات in vivo و in vitro در مورد تأثیر میوه های خشک رایج بر سلامت قلب و متابولیک و دستگاه گوارش به طور دقیق بررسی کردند.

این کار به محققان کمک کرد تا در مورد ترکیب فنوچیمایی میوه های خشک و مکانیسم های احتمالی دخیل در اثرات بیولوژیکی آنها، به روز رسانی ارائه دهند. در نهایت، آنها بر اساس شواهد بررسی شده، توصیه هایی را برای مصرف میوه های خشک ارائه کردند.

تاثیر ترکیب میوه های خشک

Alasalvar و همکارانش نشان دادند که میوه های خشک دارای پروفایل های فنولی متنوعی هستند. با این حال، پروفایل های دقیق فنولی سیب، هلو و گلابی خشک ناشناخته است. آنها مستند کردند که نُه میوه خشک یعنی سیب، زغال اخته، زردآلو، خرما، هلو، گلابی، انجیر، آلو خشک و کشمش حاوی ترکیبات فنولی مانند آنتوسیانین ها، فلاونول ها، فلاون ها، اسیدهای فنولیک و غیره هستند.

برای مثال، کاروتنوئیدها (مانند بتاکاروتن) رنگدانه های گیاهی هستند که مسئول رنگ های زرد روشن، قرمز و نارنجی در بسیاری از سبزیجات و میوه ها هستند و در همه میوه های خشک به جز کشمش بدون هسته، البته با مقادیر متغیر، فراوان هستند.

مطالب مرتبط :   سه مغز شور (مغز تخمه کدو، آفتاب گردان و هندوانه)

زردآلو با ۲۱۶۳ میکروگرم در ۱۰۰ گرم، به دنبال آن هلو و آلو خشک با به ترتیب ۱۰۷۴ و ۳۹۴ میکروگرم در ۱۰۰ گرم، غنی ترین منابع بتاکاروتن هستند. زردآلو، خرما، آلو خشک و کشمش همچنین حاوی فیتواستروژن هایی هستند که در سیب خشک، انجیر، هلو و زغال اخته وجود ندارد.

تحقیقات باید با هدف تجزیه و تحلیل جامع کلاس های مختلف ترکیبات فنلی مانند کاروتنوئیدها و فیتواستروژن ها در میوه های خشک مختلف انجام شود. علاوه بر این، مصرف روزانه ۲۰ تا ۳۰ گرم میوه خشک می تواند بسته به نوع میوه خشک انتخابی، ۱۰ تا ۱۶ درصد از نیاز روزانه توصیه شده به فیبر را تامین کند.

ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC) میوه های خشک

ظرفیت جذب رادیکال اکسیژن (ORAC) میوه های خشک نسبتا بالا است و در بین انواع و اقسام مختلف آنها متفاوت است. به عنوان مثال، کشمش طلایی بدون هسته با ۱۰۴۵۰ میکرومول Trolox معادل (TE) در ۱۰۰ گرم، بالاترین مقدار ORAC را دارد.

 قابلیت دسترسی زیستی ترکیبات موجود در میوه های خشک

برای بررسی دسترسی زیستی و قابلیت دسترسی زیستی ترکیبات موجود در میوه های خشک به روشی مقرون به صرفه، چندین مدل که فرآیندهای هضم دستگاه گوارش انسان (به عنوان مثال، هضم دهانی یا بزاق و هضم معده) را شبیه سازی می کنند، در مطالعات in vitro به کار گرفته شده اند.

هنگامی که مواد مغذی و فیتوشیمیایی موجود در غذا در دستگاه گوارش آزاد می شوند، برای جذب و اعمال اثرات سلامتی، در دسترس زیستی قرار می گیرند.

در یک مطالعه اخیر توسط Scrob و همکاران، بالاترین دسترسی زیستی فنولیک ها در آلو خشک و کمترین میزان آن در خرما و زغال اخته مشاهده شد. محتوای قند کل پس از هضم in vitro در نارگیل، کشمش و خرما افزایش یافت، اما در زغال اخته، آلو خشک و موز کاهش یافت. با این حال، هضم in vitro فعالیت آنتی اکسیدانی اکثر میوه های خشک را افزایش داد.

مطالعه دیگری توسط Ma و همکاران، فعالیت های بیولوژیکی میوه های کیوی، از جمله برش های خشک شده را تحت هضم in vitro شبیه سازی شده دستگاه گوارش، بررسی کرد.

اگرچه برش ها و مرباهای خشک کیوی به ازای هر واحد وزن بیشترین مقدار مواد معدنی را نسبت به سایر اشکال داشتند، برش های خشک شده در مقایسه با میوه خام، آب میوه، ماست، شراب و ژله، کمترین فعالیت بیولوژیکی را نشان دادند.

در مورد اثرات میوه های خشک بر تولید متابولیت در روده و عملکرد آنها، اطلاعات کمی وجود دارد. با این حال، شکی نیست که مصرف میوه های خشک میکروبیوتای روده را برای تاثیر بر سلامت تعدیل می کند.

به احتمال زیاد، فیتوشیمیایی موجود در میوه های خشک توسط میکروبیوتای روده به طور قابل توجهی به متابولیت هایی تبدیل می شوند که بر سلامت تاثیر می گذارند. مطالعات مکانیسمی آینده باید به این سوالات بپردازند.

مطالب مرتبط :   خواص خرمالو خشک

مصرف ناکافی میوه یکی از عوامل اصلی CVD، T2D و تومورها است. بنابراین، یک رژیم غذایی سالم که شامل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز به جز میوه های نشاسته ای باشد، مبنای توصیه های رژیم غذایی فعلی توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) است. دستورالعمل های غذایی فعلی برای آمریکایی ها نیز مصرف چهار وعده میوه در روز را توصیه می کند که در آن یک چهارم فنجان میوه خشک معادل نصف فنجان میوه است.

با کمال تاسف، مصرف میوه در اکثر کشورها، از جمله برخی از کشورهای اروپایی و ایالات متحده آمریکا، طبق مطالعه بار جهانی بیماری ها در سال ۲۰۱۷، به میزان قابل توجهی کمتر از توصیه های رژیم غذایی فعلی برای میوه (۲۰ تا ۳۰ گرم در روز) است.

فواید سلامتی میوه های خشک

مطالعات انسانی نشان داده است که میوه های خشک به دلیل محتوای بالای مواد معدنی، به ویژه پتاسیم و منیزیم، و همچنین افزایش محتوای فیبر و همچنین سطوح بالای آنتی اکسیدان ها و فیتوشیمیایی، دارای شاخص گلیسمی کم تا متوسط هستند.

بنابراین، مصرف مکرر میوه های خشک برای سلامت قلب و عروق، میکروبیوتای روده و استخوان ها مفید است. به طور قابل توجهی، مصرف آنها ممکن است فواید درمانی نیز ارائه دهد. با این حال، نیاز به بررسی عمیق تر برای درک چگونگی کاهش شدت بیماری های مزمن متابولیک توسط میوه های خشک وجود دارد.

یک مطالعه اخیر نشان داد که آلو خشک از پوکی استخوان در زنان یائسه و به طور بالقوه در مردان جلوگیری می کند و آن را معکوس می کند.

تأثیر میوه خشک در رژیم غذایی باکیفیت

جهت خرید و سفارش انواع میوه خشک اینجا کلیک کنید.

نتیجه گیری :

در حالی که میوه های خشک فواید سلامتی متعددی از جمله بهبود سلامت قلب و عروق، سلامت استخوان و میکروبیوتای روده را ارائه می دهند، تحقیقات بیشتری برای درک کامل اثرات آنها بر سلامت انسان و شناسایی مکانیسم های دقیق آنها مورد نیاز است.

مصرف میوه های خشک به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم، به ویژه برای افرادی که در معرض خطر بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی عروقی، پوکی استخوان و دیابت نوع ۲ هستند، توصیه می شود. با این حال، به دلیل محتوای کالری و قند آنها، اعتدال کلیدی است.

توصیه های رژیم غذایی فعلی برای مصرف میوه های خشک ۲۰ تا ۳۰ گرم در روز است. با این حال، افراد باید بر اساس نیازهای فردی خود و سایر عوامل مرتبط با سلامتی، میزان مصرف خود را تنظیم کنند.

تحقیقات آینده باید بر درک بهتر رابطه بین مصرف میوه های خشک و سلامت انسان، از جمله دوزهای بهینه، اثرات طولانی مدت و جمعیت های خاص که ممکن است بیشتر از مصرف آنها بهره مند شوند، تمرکز کند.

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *