دانستنی ها

۱۰ راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی

10 راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی

یکی از کاربرد های اصلی مغز ، به خاطر سپردن انواع اطلاعاتی است که از راه دیداری و صوتی و یا هر دو (تصویری و صوتی ) در مغز ما ثبت می شود.به کمک این اطلاعات زندگی برای ما آسان تر می شود. یکی از ساده ترین نکات مربوط به حافظه برای ما به خاطر آوردن، افراد نزدیک در کنار ما است. در این مقاله عدالت، ۱۰ راه های تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی را بیان می کنیم. بعضی از مواد خوراکی کمک می کنند تا عملکرد مغز و حافظه بهتر باشد بنابراین این خوراکی های ارزشمند را که به این گنجینه ارزشمند کمک می کند، بیان می کنیم.

۱۰ راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی

شاید در حال حاضر حافظه شما بسیار عالی و باور نکردنی باشد، اما به مرور زمان با افزایش سن و مشغله های ذهنی حافظه شما ممکن است، ضعیف شود و به سختی مسائل و کارهای مهم را به یاد آورید.

پس بهتر است تا هنوز فرصت دارید و امکان پذیر است به آن را تقویت کنید و از ابتلا به آلزایمر پیش گیری کنید.

 

10 راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی
10 راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی
  • تقویت حافظه با فعالیت ذهنی :

در این روش شما مغز را تحریک می کنید تا در حال فعالیت باشد و دچار تنبلی نشود. از جمله فعالیت‌های ذهنی عبارتند از:

مطالعه( اگر کتاب خواندن را به صورت مستمر انجام بدید، یعنی یک برنامه کتاب خوانی در طول شبانه روز برای خود تعیین کنید، می تواند به فعالیت مغزی شما کمک کند)

بازی فکری ( بازی های فکری مانند پانتومیم، چیستان و دیگر بازی های فکری می تواند به این فعالیت کمک کند.)

از جمله فعالیت های دیگر که به ذهن کمک می کند می توان به نوشتن و کارهای خلاقانه نیز اشاره کرد.

  • تقویت حافظه با انتخاب سبک زندگی سالم:

منظور از سبک زندگی سالم این است که مجموعه کارها و اقداماتی که شما به صورت روزانه برای حفظ سلامتی جسمی و روانی انجام می دهید، می گویند.از جمله کارها برای سبک زندگی سالم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مطالب مرتبط :   فندق و فواید آن

ورزش :

در صورتی که به صورت منظم و طبق برنامه هر روز حداقل ۱ الی ۲ ساعت را به ورزش مورد علاقه خود اقتصاص دهید، زیرا این کار باعث می شود تا جریان و گردش خون به سمت مغز به صورت منظم انجام شود و از سلول های مغزی حفظات می‌کند. علاوه بر این، ورزش باعث حفظ سلامت کل بدن می‌شود.

خواب کافی :

زمانی که شما در حال تجربه کردن خواب لذت بخش هستید، مغز اطلاعاتی که از طریق دیدن و یا شنیدن دریافت کرده است، طبقه بندی می کند و این اطلاعات را ثبت می کند. در نتیجه زمانی که شما در حال استراحت هستید و اطالاعت جدیدی را وارد حافظه خود نمی کنید، این فرصت را به مغز می دهید تا اطلاعات قدیمی را پردازش کند و در جای مناسب خود قرار دهد. این کار دسترسی به اطلاعات را راحت تر می کند. (مثلاُ: تصور کنید که وارد یک اتاق شلوغ و بهم ریخته که هیچ وسیله ای در جای خود قرار ندارد، می شوید و به دنبال کاغذ های کوچک یادداشت خود هستید. اگر تمام وسیله‌ها در جای خود قرار داشته باشد، دسترسی به وسیله مورد نظر راحت تر نیست؟)

بیشتر بدانیم: بهترین خوراکی ها که به خواب خوب کمک می کند.

تغذیه سالم:

انتخاب یک تغذیه مناسب باتوجه به شرایط بدن و سن افراد می تواند به تقویت حافظه کمک کند. این رژیم غذایی می تواند سرشار از میوه و سبزیجات تازه و انواع مغزیجات مانند گردو اشاره کرد. استفاده از غلات کامل و پروتئین بدون چربی مفید است. و انواع ویتامین‌ها از جمله ویتامین B نیز مفید است.

بیشتر بخوانید: خواص گردو برای تقویت حافظه انسان

10 راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی

جهت خرید و سفارش گردو مرغوب اینجا کلیک کنید

10 راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی

کنترل استرس:
 داشتن استرس به صورت مزمن می تواند به سلول‌‌های مغزی آسی برساند و سطح کارایی حافظه را پایین بیاورد. برای پایین آوردن سطح استرس می توانیم از کار‌هایی مثل: مدیتیشن و یا تنها کافی است وقتی دچار استرس شدین چند نفس عیق به صورت دم و بازدم‌های طولانی را انجام دهید.

  • استفاده از تکنیک های تقویت حافظه :

تکرار: برای بخاطر سپردن نوشته ای کافی است آن را چندین بار تکرار کنید. این تکرار به صورت دوره ای نیز به شما کمک می کند تا به حافظه طولانی مدت شما این اطلاعات انتاقال پیدا کند.

مطالب مرتبط :   فندق و فواید آن

مثلا: برای یادگیری زبان جدید، تعدادی از کلمات را بر روی کاغذ نوشته سپس آن ها را بخوانید و چند بار تدکرار کنید در روز بعد تعدادی دیگر از کلمات جدید را نوشته و به همراه کلمات روز قبل مجدد تکرار کنید با این کار می توانید این کلمات را به صورت طولانی مدت در حافظه خود نگه دارید.

ایجاد ارتباط:

اطلاعات جدید را به اطلاعات قدیمی مرتبط کنید. به عنوان مثال وقتی یک نام را می خواهید در ذهن خود بخاطر بسپارید کافی است آن را به نام شخصی که می شناسید مرتبط کنید.

استفاده از ابزارهای حافظه

از ابزار‌هایی که برای یادگیری در بازار وجود دارد استفاده کنید. مثلا: از لیست‌ها ، تقویم ها و برنامه های یادآوری به طبقه‌بندی ذهن شما کمک می کند تا سریع تر اطلاعات را به یاد آورید.

  • معاینات پزشکی :

مشورت با پزشک به صورت دوره‌‌ای برای رد هر گونه بیماری که در حافظه تأثیر دارد می تواند به شما کمک کند تا اگر به بیماری‌هایی مثل کم کاری تیروئید، ام اس (MS) و یا فشارخون مبتلا هستید و یا در حال مبتلا شدن درمان را شروع کنید و از کاهش تمرکز حافظه جلوگیری کنید.

10 راه برای تقویت حافظه و جلوگیری از فراموشی
پزشک خانواده
  • از سیگار کشیدن و مصرف بیش از حد الکل خود داری کنید

مصرف بیش از حد از دخانیات و مصرف الکل باعث می شود تا به زوال عقل دچار شوید و سلول های مغز عملکرد درستی را نداشته باشد.

  • از مصرف آب قافل نشوید :

مصرف به اندازه آب در طول روز اصطلاحا هیدراته بودن بدن باعث می عملکرد شناختی و حافظه به درستی عمل کند.

  • یادگیری مهارت جدید

با یادگیری مهارت جدید ذهن خود را دچار چالش کرده و از

نتیجه گیری:

حافظه برای تمام انسان‌ها نقش مهمی را ایفا می کند.این گنجینه‌ شامل اطلاعات مهمی است که در زندگی روزمره بسیار حیاطی است. با روش هایی که در این مقاله بیان شد می توانید به تقویت حافظه خود کمک کنید و از آلزایمر و فراموشی زود هنگام جلوگیری می کند.

 

اشتراک گذاری :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *